خلاصه اى از افکار فرقه وهابیت
انسان مجهولی است که تا حل نشو د هیچ اندیشه ای رشد نخواهد کرد.(حجت الاسلام نیازی)
درباره وبلاگ


پایگاه اطلاع رسانی انسان ادامه دارد زیر نظر حجت الاسلام ابوسعید نیازی هشترودی با همکاری جمعی از نیروهای فکری حوزوی و دانشگاهی با ماهیت مهندسی فکر در فضای مجازی اعلام موجودیت می نماید. التماس دعا
آخرین مطالب
نويسندگان
یک شنبه 13 بهمن 1392برچسب:خلاصه اى از افکار فرقه وهابیت, :: 7:53 بعد از ظهر :: نويسنده : انسان
در سال 1344 هجرى قمرى کهسعودیها بر مکه و مدینه و اطراف آن تسلط پیدا کردند، به فکر افتادند که براى تخریبمشاهر بقیع و آثار خاندان رسالت و صحابه پیامبر مستمسکى بدست آوردند و با گرفتنفتوا از علماء مدینه، راه تخریب آنرا هموار کنند، از این جهت قاضى القضات نجدسلیمان بن بلیهد را روانه مدینه کردند که وى مسائل مورد نظر آنان را از علماء آنجااستفتاء کند، از این جهت او سؤالها را به گونه اى طرح کرد که پاسخ آنها مطابق بانظریه وهابیان در خود سؤال گنجانیده شده بود.

بطور خلاصه مى توان گفت وهابیان دربارهتعمیر قبور غالباً به دو دلیل تکیه کرده اند :1 -  اتفاِ علماء اسلام بر تحریمآن.2 -  حدیث ابى الهیاج

براى بررسى دقیق دلیلوهابیان، آنرا با قرآن محک مى زنیم و سپس اجماع علماء و سیره مسلمین و حدیث ابىالهیاج را مورد بررسى قرار مى دهیم.الف) نظریه قرآندرباره تعمیر قبور
آیه اى که بطور خاص در این موضوع وارد شده باشد وجودندارد امّا از کلیات بعضى آیات مى توان حکم مسئله را به دست آورد.
"
وَ منیُعّظِم شمائِرَ اللهِ فانّها مِن تَقْوَى القُلوب.هر کس شمائر الهى را تنظیم وبزرگ شمرد به درستى آن نشانه تقوى دلهاست.مقصود از شمائر خدا چیست ؟
شمائر جمعشمیر، و به معناى علامت و نشانه است و مقصود از آن در این آیه نشانه هاى دینخداست.لذا هر آنچه که شمار و نشانه دین الهى است بزرگداشت آن مایه تقواست ومسلماً انبیاء و اولیا الهى از بزرگترین نشانه هاى دین خدا هستند زیرا وسیله ابلاغدین و گسترش آن در بین مردم بوده اند و یکى از طرِ بزرگداشت آنها حفظ آثار و قبورآنهاست.ب) سیره مسلمین و اجماع ادعا شده در مورد تعمیرقبور:
پیامبرانى که در شبه جزیره مدفون شده داراى بارگاه و قبه بودند ودر حال حاضر قسمتى از آن به همان شکل قبلى باقى است.در خود مکه قبر اسماعیل ومادرش هاجر در حجر قرار گرفته است و قبور ابراهیم خلیل، اسحاِ و یعقوب و یوسف همگىدر فلسطین اشغالى است و داراى بنا هستند و مسلمانان در طول تاریخ دستور تخریب اینهارا نداده اند و اگر واقعاً تعمیر قبور از نظر اسلام و مسلمانان حرام بود بایدمسلمانان اقدام به تخریب آن مى کردند و حال آنکه نه تنها تخریب نکردند بلکه تجدیدبنا نیز کرده اند و این داّل بر بطلان دلیل وهابیان است زیرا اگر این سیره مقبولنبود باید توسط پیامبر و ائمه و... مورد اعتراض قرارى گرفت و عدم اعتراض به آننشانه جواز تعمیر قبور است.بعلاوه چگونه مى توان ساختن بناء بر قبور را حرامدانست در حالیکه مسلمانان پیامبر گرامى را در اطاقى که عایشه در آن زندگى مى کرددفن کردند و ابوبکر و عمر نیز در کنار حضرت دفن شدند و در زمانهاى مختلف بر آنعمارتها مى ساختند.حال با این سیره قطعى وهابیان چگونه ادعاى اتفاِ علماء اسلامبر تحریم قبور را دارند.ج) بررسى حدیث ابىالهیاج
براى بررسى حدیث ابتداء آن را نقل مى کنیم
"
مؤلف صحیح مسلم از سه نفر به نامهاى یحیى و ابوبکر و زهیر نقل مى کندکه وکیع از سفیان از حبیب از ابى وائل از ابى الهیاج نقل مى کنند که على به ابىالهیاج گفت ترا به سوى کارى بر انگیزم که پیامبر خدا مرا بر آن برانگیخت تصویرى راترک مکن مگر اینکه آن را محو کنى و نه قبر بلندى را مگر این که آن را مساوى و برابرنسازى.در سند حدیث افرادى نظیر وکیع، سفیان الثورى، حبیب بن ابىثابت وجود دارد.حافظ ابن حجر عقلانى در کتاب تهذیب التهذیب این افراد را موردانتقاد قرار داده است.از امام احمد حنبل درباره وکیع نقل مى کند
وی در 500حدیث دست برده است
درباره سفیان ثورى از ابن مبارک نقل مى کند. سفیان حدیث مى گفت ناگهانمن رسیدم دیدم که در حدیث تدلیس ( استفاده نادرست از مطالب صحیح )مى کند وقتى مرا دید خجالت کشید.درباره حبیبابن ابى ثابت از ابى حبان نقل مى کند که:او فردی است که تعبیر ناصحیح از احادیث می کند
درباره ابى وائل مىگویند: وى از نواصب و از منحرفان از امام امیر مؤمنان على (ع) بود.باتوجه بهمطالب فوِق در صحت حدیث شک و تردید بسیار وجود دارد.دلالت حدیث نیزمانند سند حدیث مخدوش مى باشد زیرا محل استشهاد در حدیث جمله "و لاقبراً تشرفا الاّسویته" است.دو لفظ نیاز بدقت دارد:الف) مُشْرفاً
ب) سویته
الف) لفظ "مشرف" در لغت به معنى عالى و بلند آمده
در نتیجه لفظ مشرف به معنى مطلق بلندىو بالاخص آن بلندى که به شکل کوهان شتر باشد گفته مى شود.ب) لفظ "سویته" درلغت، مساوى قرار دادن و برابر کردن و کج و معوج را راست کردن است.با عنایت بهتوضیح فوِق در حدیث دو احتمال وجود دارد.الف -  حضرت به ابى الهیاج دستور داد کهقبرهاى بلند را ویران کند و آنرا با زمین یکسان سازد.این احتمال همان نظرى استکه وهابیان بدان تمسک شده اند که از جهاتى مردود است.اولاً: لفظ سویته به معنىویران کردن نیامده است و الاّ باید در حدیث امام مى فرمود:
"
و لاقبراً مشرفا الاسویته بالارض".یعنى آنرا با زمین یکسان نمائى.در صورتیکه امام چنین لفظى درحدیث نفرمودند.ثانیاً: اگر مقصود همان چیزى باشد که وهابیان ادعا کرده اند چرااحدى از علماء اسلام بدان فتوى نداده است!دلیل این امر روشن است زیرا برابرىقبر با زمین برخلاف سنت اسلامى است، و سنت اسلامى این است که قبر مقدارى بلندتر اززمین باشد لذا تمام فقهاى اسلام بر استجاب بلندى قبر از زمین به مقدار یک وجب فتواداده اند.

ب -  مقصود از این که قبر را مساوى کناین است که روى قبر را صاف و هم سطح و یکنواخت ساز. در برابر قبرهائى که بصورت پشتماهى و کوهان شتر ساخته مى شوند.در این صورت حدیث ناظر به این است که باید روىقبر صاف و مساوى باشد، نه به صورت پشت ماهى و کوهان شتر که در میان برخى از اهلتسنن مرسوم است و از چهار امام معروف اهل تسنن جز شافعى همگى به استجاب آن فتوىداده اند.مؤید این نظر در بین کتب اهل سنت صحیح مسلم است که حدیث را تحت عنوانباب الامر بستویه القبر آورده و اگر مقصود این بود که قبرهاى باب الامر بتخریبالقبور و هوئها.بعلاوه اگر مقصود از سفارش این بود که قبه ها و ابنیه اى که روىقبرها قرار دارد ویران کند. چرا على (ع) قبه هاى موجود در زمان حکومت خود را که برروى قبور پیامبران الهى بود، ویران نکرد.بر فرض که امام به ابى الهیاج دستورداده است که تمام قبرهاى بلند را با زمین یکسان کند این دستور هرگز بر لزوم تخریببناء و ساختمانى که روى قبرها قرار دارد. دلالت ندارد
زیرا امام فرمود:
"
و لاقبراً الاّ سویته"و نفرمود "و لابناء و لاقُبه الاّ سویتها"در حالیکه سخنما درباره خود قبر نیست بلکه بحث درباره بناها و ساختمانى است که روى قبر انجامگرفته است
برچسب‌ها: خلاصه اى از افکار فرقه وهابیت

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 25
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 25
بازدید ماه : 522
بازدید کل : 19368
تعداد مطالب : 132
تعداد نظرات : 53
تعداد آنلاین : 1

بخش مشاوره انسان ادامه دارد